آشنایی با کلیسای نوتردام مونترال

به گزارش گیگابلاگ، کلیسای نوتردام مونترال یکی از مهمترین و زیباترین کلیساهای کاتولیک در شهر مونترال کانادا است. این کلیسا در مرکز شهر مونترال واقع شده و یکی از نمادهای بارز این شهر به شمار می رود. کلیسای نوتردام با معماری نئوگوتیک خود توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند.

آشنایی با کلیسای نوتردام مونترال

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

تاریخچه

ساخت کلیسای نوتردام در سال 1824 آغاز شد. در آن زمان جمعیت کاتولیک ها در مونترال در حال افزایش بود و نیاز به یک کلیسای بزرگتر احساس می شد. ساخت این بنای عظیم و زیبا تا سال 1829 به طول انجامید. معمار این کلیسا جیمز آدن بود که الهام بخش معماری نئوگوتیک در آمریکای شمالی بود.

کلیسای نوتردام در طول تاریخ خود شاهد برخی رویدادهای مهم بوده است. در سال 1849 پارلمان کانادا برای اولین بار در این کلیسا تشکیل جلسه داد. در سال 1879 مراسم تشییع جنازه نخست وزیر کانادا، سر جان مکدونالد در این کلیسا برگزار شد که نشان از اهمیت تاریخی این بنا دارد.

در سال 1830 با تکمیل کلیسا، برج اصلی آن که بلندترین برج کلیسا در آمریکای شمالی بود، نصب شد. اما متاسفانه این برج در سال 1843 بر اثر آتش سوزی از بین رفت. برج جدیدی در سال 1843 ساخته شد که تا به امروز پابرجاست.

معماری

کلیسای نوتردام دارای معماری نئوگوتیک است که در قرن 19 میلادی در اروپا و آمریکای شمالی رواج داشت. ویژگی بارز معماری نئوگوتیک استفاده از قوس های نوک تیز و پنجره های بلند و روزنه ای شکل است که در کلیسای نوتردام به وفور به کار رفته است.

نمای بیرونی کلیسا با سنگ آهک ساخته شده است. برج اصلی کلیسا در وسط قرار دارد و دو برج کوتاه تر در دو طرف آن قرار گرفته اند. برج اصلی با ارتفاع 65 متری خود نماد بارز این کلیسا محسوب می شود.

نمای داخلی کلیسا نیز بسیار زیبا و حیرت انگیز است. سقف طاق ضربی شکل، پنجره های رنگی ویترای، و مجسمه های مذهبی فضای درونی کلیسا را بسیار زیبا ساخته اند. گنجایش کلیسا حدود 3 هزار نفر است و محلی برای نماز و عبادت کاتولیک های مونترال به شمار می رود.

امکانات کلیسا

علاوه بر فضای اصلی نماز، کلیسای نوتردام دارای چندین امکانات دیگر نیز هست:

  • موزه مذهبی که شامل مجموعه ای از آثار هنری مذهبی است.
  • نمایشگاه هنر مذهبی که آثار نقاشان مطرح را به نمایش می گذارد.
  • فروشگاه سوغاتی که صنایع دستی و کالاهای مذهبی را عرضه می کند.
  • کتابفروشی که کتب مذهبی و تاریخی را به فروش می رساند.
  • رستورانی که در زیرزمین کلیسا واقع شده و غذاهای محلی ارائه می دهد.
  • باغی زیبا در پشت کلیسا که محوطه ای سرسبز و آرام برای قدم زدن است.

همچنین کلیسای نوتردام اغلب میزبان کنسرت ها و رویدادهای فرهنگی است و جایی برای بازدید عموم شهروندان به شمار می رود.

نورپردازی

یکی از ویژگی های منحصر بفرد کلیسای نوتردام مونترال، نورپردازی زیبای آن در شب است. نمای بیرونی و برج اصلی کلیسا در شب با نورهای رنگی بسیار زیبایی روشن می شود که یکی از جاذبه های دیدنی شهر مونترال محسوب می شود.

نورپردازی کلیسا در اعیاد مختلف نیز تغییر می کند. به طور مثال، در کریسمس نورهای سبز و قرمز بر روی نما افکنده می شود. همچنین در هالووین و جشن های دیگر نیز نورپردازی ویژه ای صورت می گیرد.

موقعیت

کلیسای نوتردام در مرکز شهر مونترال و در کنار میدان دومینیون قرار دارد. این موقعیت مرکزی باعث شده تا کلیسا همواره در کانون توجه شهروندان و گردشگران باشد.

کلیسا در نزدیکی ایستگاه متروی سنتویور و خیابان سنت کاترین واقع است. پس به راحتی از طریق حمل و نقل عمومی قابل دسترسی است. هتل ها، رستوران ها، و اماکن دیدنی بسیاری در اطراف کلیسا وجود دارند.

جمع بندی

کلیسای نوتردام مونترال با معماری زیبا و تاریخ پربار خود، یکی از نمادهای شهر مونترال به شمار می رود. این کلیسا نه تنها از نظر معماری و هنری، بلکه از نظر تاریخی و فرهنگی نیز حائز اهمیت است.

کلیسای نوتردام همچنین نقش مهمی در زندگی مذهبی کاتولیک های مونترال دارد و مرکزی برای مراسم و آیین های دینی به شمار می رود. بازدید از این کلیسا برای هر گردشگری که به مونترال سفر می کند، یک تجربه فراموش نشدنی خواهد بود.

انتشار: 20 آبان 1402 بروزرسانی: 24 آبان 1402 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 1941

به "آشنایی با کلیسای نوتردام مونترال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کلیسای نوتردام مونترال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید